Prace uczniów dokumentujące realizację zadań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa


 

Od kilku tygodni wśród naszych uczniów i ich nauczycieli trwały intensywne prace nad realizacją projektów czytelniczych.  Do wyboru klasy miały dziewięć projektów. Oto one:

 

1.       „Literacka mapa Polski” – wykonanie mapy Polski z naniesionymi miejscami urodzin autorów piszących książki dla dzieci i młodzieży.

2.       „Zaprezentuję ci moje ulubione książki”– przygotowanie przez uczniów prezentacji opowiadających o ich ulubionych książkach.

3.       „Przeczytaliśmy – namalowaliśmy” – konkurs plastyczny na projekt okładki ulubionej książki.

4.       „Drzewo czytelnika” – wykonanie dowolną techniką drzewa, na którym będą przyczepione liście z argumentami – „Czytam bo…”, „Książka to…”, „Czytanie daje mi…”

5.       „Mądre słowa o książkach” – wyszukiwanie sentencji, przysłów, myśli na temat czytania książek, stworzenie albumu z tymi sentencjami.

6.       „Co czytali moi rodzice (dziadkowie) gdy mieli 12 lat?” – wywiad z rodzicami, dziadkami.

7.       „Słownik wyrazów trudnych związanych z książką” – wykonanie w wersji elektronicznej lub papierowej słownika wyrazów związanych z książką.

1.       „Przeczytałem - polecam” – napisanie krótkiej recenzji ulubionej książki (w miarę możliwości pochodzącej z listy zakupionych książek).

2.       „Sleeveface - ubieramy się w książkę” - wykonanie fotografii metodą sleeveface, której elementem będzie okładka książki wkomponowana w taki sposób, że widoczna jest jako część twarzy, ciała bądź całej sylwetki czyli poza osoby fotografowanej bedzie „elementem” okładki, która „wychodzi” poza papier.

 

Można było również wykazać się własną inwencją i zaproponować projekt własnego pomysłu. Warunek jest jeden. Projekt musi być związany z książką i promować czytelnictwo.

 

Niestety, pandemia spowodowała, że nie wszystkie projekty udało się zrealizować w pełnym zakresie i będą one kontynuowane po powrocie do szkoły.

Jednak większość klas nawet na odległość stanęła na wysokości zadania. I za to serdecznie dziękuję wszystkim uczniom i ich nauczycielom.

 

A oto efekty ich pracy:

 

Klasy pierwsze oraz klasa 2a i 2c podjęły się realizacji projektu "Przeczytaliśmy - namalowaliśmy".

 

W klasie 1a prace wykonali: Maksymilian Gola, Julia Pająk, Marek Jonkisz i Tymon Brzozowski

zdjęcia


 

W klasie 1b prace wykonali: Adam Bardziński, Basia Stuczyńska, Emilka Brdej, Ewelina Jankowska, Fabian Kraus, Igor Dej, Maja Czyrpak, Maksymilian Szpak, Michał Kubik, Mikołaj Magiera, Natalia Piętka, Nikodem Witkowski, Patryk Hernas, Szymon Wiercigroch, Tymoteusz Małek, Wojtek Halama oraz Zuzia Walicka

zdjęcia


 

W klasie 2a prace wykonali: Ada Płonka, Ala Casati, Amelia Pastor, Jaś Foksiński, Jaś Kłoda, Julia Madeja, Julia Tomanek, Karolina Wróbel, Klara Litwinek, Lena Wojtyła, Lilla Wiercigroch, Matylda Flasza, Nikodem Korzeniowski, Nina Kołodziej, Oliwia Borgieł, Paweł Rezik oraz Tymek Kraus

zdjęcia


 

W klasie 2c prace wykonali: Maja Kastelik, Oliwia Buchtyar oraz Oliwia Ozimina

zdjęcia


 

Klasa 2b wraz ze swoją wychowawczynią, panią Anną Krywult - Dyrek podeszła do projektu czytelniczego bardzo indywidualnie. Zrealizowali projekt edukacyjny Czytam z klasą "Lekturki spod chmurki". Pani Ania szczegółowo opisała wszystkie działania:

 

Uczniowie klasy 2b z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bestwinie ukończyli właśnie I moduł międzynarodowego projektu edukacyjnego Czytam z klasą "Lekturki spod chmurki". Wspólnie wybraliśmy do czytania książkę Danuty Parlak "Kapelusz Pani Wrony", którą uczniowie byli zachwyceni. Po wyborze lektury zapoznaliśmy się z zadaniami do wykonania. 10 października świętowaliśmy Dzień Drzewa, całą klasą zorganizowaliśmy czytanie na świeżym powietrzu pod wieloletnimi drzewami w ogrodzie szkolnym. Dzięki pięknej pogodzie przez cały tydzień mogliśmy czytać wybraną książkę pod prawdziwą chmurką :) Uczniowie zrobili piękną pracę plastyczną- sylwetki jesiennych drzew. Szczegółowo omawialiśmy tematykę "Co nam dają drzewa?" i stworzyliśmy klasowe drzewo czytelnicze. Następnie poznaliśmy chmurkę Tosię i jej przygodę. Wykonaliśmy kolorowe Czytusie i zapoznaliśmy się z Lekturnikiem. Na kolejnych zajęciach omawialiśmy treść lektury na bieżąco uzupełniając Lekturnik. Każdy uczeń zaprojektował i wykonał własnoręcznie jesienny  kapelusz dla Pani Wrony. Stworzyliśmy z nich piękną klasową wystawę. Kilka razy odwiedziliśmy nasz pobliski Park Starodrzewia na terenie parku zamkowego, gdzie przypominaliśmy sobie jakie znaczenia mają drzewa dla nas i dla środowiska, które nas otacza. Poznaliśmy różne gatunki drzew, zbieraliśmy dary jesieni z których powstawały piękne prace plastyczne. Nauczyliśmy się dokładnie opisywać, jak wygląda drzewo i jego poszczególne elementy. Każdy uczeń wykonał Jesienny Lapbook, zawierający najważniejsze informacje dotyczące jesiennych: drzew, zwierząt, przetworów, grzybów, owoców, warzyw i pogody. Obejrzeliśmy film edukacyjny o tym jak powstaje papier. Dzięki niemu każdy z nas wie, że jest on poddawany recyklingowi. Uczniowie wykonali piękne plakaty zachęcające do czytania książek papierowych. Na zakończenie dzieci wykonały portrety tytułowej bohaterki Pani Wrony. Podczas wszystkich zajęć doskonaliliśmy umiejętność uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem. Jestem przekonana, że każdy wzmocnił swoją więź z przyrodą oraz obudziliśmy w sobie odpowiedzialność i poczucie troski za naszą planetę, najbliższe otoczenie.  I moduł to była wspaniała przygoda, nauka i zabawa. Z niecierpliwością czekamy na II moduł i kolejne zadania do wykonania. 

Pozdrawiamy serdecznie :)

Uczniowie klasy 2b i Anna Krywult-Dyrek

A oto dokumentacja fotograficzna projektu klasy 2b

 

Poza tym uczennica Tatiana Nawrocka wykonała indywidualnie pracę Sleeveface - ubieramy się w książkę - zdjęcie


 

Uczniowie klasy 3a podzielili się na dwie grupy. Pierwsza, podobnie jak klasy młodsze, zaprojektowała okładkę swojej ulubionej książki. Do tej grupy należą: Bartosz Kóska, Laura Kozłowska, Leonard Flasza, Michał Hernas, Natalia Rzeszutko, Patryk Pyś, Kinga Pokładnik i Szymon Zaremba

zdjęcia

Druga grupa uczniów wykonała "Drzewo czytelnika".   Do tej grupy należą: Gloria Kosmaty, Nadia Ćwichuła, Natalia Rzeszutko oraz Walentyna Kopeć

zdjęcia


 

Klasa 4b wraz z wychowawczynią, panią Magdaleną Sierant zrealizowała dwa projekty.

Projekt "Drzewo czytelnika" - zdjęcia

Oraz projekt  „Mądre słowa o książkach”. W tym przypadku powstał album w formie prezentacji multimedialnej.

Poza tym uczennica Laura Nawrocka wykonała indywidualnie pracę Literacka mapa Polski  - zdjęcie


 

Uczniowie klasy 5 zróżnicowali się pod względem tematyki wybranych projektów. Niektórzy wybrali projekt okładki ulubionej książki (Maja Michałek, Sandra Furczyk, Stanisław Flis, Tomek Pietraszko i Wojtek Sporysz), inni drzewo czytelnika (Amelia Kubik i Franek Kluka), a Marianna Gronkiewicz wykonała literacką mapę Polski.

zdjęcia


 

Również w klasie 6a prace są zróżnicowane pod względem wybranego projektu. Dawid Sikora, Miłosz Maga i Milena Kudrys zaprojektowali okładkę ulubionej książki. Karolina Jankowska i Paulina Jankowska wykonały drzewo czytelnika. Wiktoria Wojciech natomiast podjęła wyzwanie Sleeveface - ubieramy się w książkę.

zdjęcia


 

Klasa 6b wraz ze swoją wychowawczynią, panią Marią Drewniak wykonała dwie prace grupowe. Pierwsza to prezentacja multimedialna o życiu i twórczości Władysława Reymonta. Druga praca to Literacka mapa Polski - zdjęcia


 

W klasie 7a tylko jeden uczeń podjął wyzwanie. Trzeba jednak przyznać, że jest to praca inna niż wszystkie. Kacper Kowalczyk napisał list do pani Joanny Papuzińskiej. Do napisania tego listu zainspirowała go książka pt. "Asiunia" tej właśnie autorki.

list


 

I to na razie wszystkie prace. Mam nadzieję, że już wkrótce pozostali uczniowie nas zaskoczą i pokażą efekty swoich projektów.